Nieuws

April 12, 2021

Oosix netwerktest

Bij de keuze voor een telefoonabonnement kies je voor een provider. In Nederland kennen we drie netwerkbeheerders: KPN, T-Mobile en Vodafone. Tot voor kort waren het er vier, maar door de overname van Tele 2 door T-Mobile zijn dit er nog drie. Gezien de rol die Tele 2 vervult, hebben wij hun toch in ons overzicht meegenomen. Daarnaast zijn er kleinere spelers (MVNO's*) die over de netwerken van KPN, T-Mobile of Vodafone opereren.

De verschillen onderling zijn niet zo heel groot: ze bereiken allemaal 95% tot 99,5% van de Nederlandse bevolking. Hoewel de dekking prima in orde is, zegt dit percentage ook dat niet iedereen bereikt wordt. De zogenaamde “grijze vlekken” zijn bij ieder netwerk aanwezig en verschillen bij 3G weer van 4G.

Dekking binnenshuis

Huizen en bedrijfsgebouwen worden steeds beter geïsoleerd. Dat is perfect tegen hoge energiekosten, maar stoort het mobiele telefoonverkeer soms. Redenen of oorzaken hiervoor kunnen metaalcoating op ramen en beton- en staalconstructies zijn. Deze absorberen namelijk de radiosignalen wat als nadelig gevolg heeft dat de kwaliteit van de verbinding slechter wordt. Soms zo slecht dat je jouw mobiele telefoon binnenshuis helemaal niet kan gebruiken. Door het gebruik van hogere frequentie kan dit bij de 3G toestellen een behoorlijk probleem zijn. Hierbij is het belangrijk om te vermelden dat providers geen verplichting hebben om ontvangst binnenshuis te garanderen.

4G dekking

Hoe zit het eigenlijk met de 4G dekking en zit er verschil in kwaliteit tussen de verschillende 4G frequenties? In 2012 heeft de Nederlandse Staat een veiling gehouden van de 4G frequenties waar providers gezamenlijk 3,8 miljard euro voor op tafel hebben gelegd. Sindsdien hebben de providers hard gewerkt aan de uitrol van het 4G netwerk. Zo hebben zij niet alleen nieuwe masten geplaatst maar is ook de “achterkant” vernieuwd om de grote hoeveelheden data nu en in de toekomst te kunnen verwerken.

De beschikbare frequenties variëren van 800 MHz tot 2600 MHz. Het bereik van de 800 MHz is voor indoor dekking het beste. Lagere frequenties dringen namelijk beter door bebouwing en reiken verder. Dit bekent dat het gemakkelijker is om met de 800 MHz landelijke dekking te krijgen. Hogere frequenties zorgen daarentegen voor hogere down- en uploadsnelheden.

Hoe is op dit moment de 4G dekking in Nederland.

OOSIX heeft de vier grote providers voor u op een rijtje gezet op basis van de laatste bekende informatie. Let op: 3 opmerkingen: 1. Providers werken continu aan verbetering. 2. Tele2 gebruikt het netwerk van T-Mobile op die plaatsen waar zij zelf (nog) geen 4G masten hebben staan. 3. Wij vermelden de dekking binnenshuis/-kantoor. De dekking zal buiten groter zijn.

KPN

  • Dekking inwoners: 96,8%
  • Dekking oppervlakte: 96,1%

Vodafone

  • Dekking inwoners: 93,3%
  • Dekking oppervlakte: 86,3%

T-Mobile

  • Dekking inwoners: 98,8%
  • Dekking oppervlakte: 98%

Tele2

  • Dekking inwoners: 83%
  • Dekking oppervlakte: 76,1%

Prijs-kwaliteitverhouding

Er zijn altijd veel ‘enkelvoudige’ aanbiedingen en acties bij de verschillende providers. Je kunt vergelijken wat je wilt maar nooit zwart wit zeggen dat KPN bijvoorbeeld duurder is dan Tele2. Wees je er van bewust dat het aangaan van een contract met meerdere aansluitingen maatwerk is. Tarieven worden hier bepaald op basis van de wensen.

Iedere organisatie heeft haar eigen specifieke wensen en verbruik van belminuten en data. Dit komt voort uit het gedrag van medewerkers en het is dan ook logisch dat de ene onderneming gebaat is bij bijvoorbeeld KPN en de andere bij Vodafone of Tele2. Het is alleen hierom al zo dat trouw blijven aan de huidige provider onverstandig is als het gaat om prijs-kwaliteitverhouding.

Natuurlijk snappen wij bij OOSIX dat een goed gevoel bij een bepaalde provider jou een gevoel van veiligheid en gemak geeft. Maar omdat er geen “slechte” netwerken bestaan en de dekking in dit land prima is, is jouw horizon verbreden aan te raden. Omdat tarieven regelmatig wisselen en het uitzoeken daardoor een dagtaak kan worden lanceren wij onze 2 minuten telecomscan. Via onze 2 minuten telecomscan kan je een eerste vrijblijvende stap zetten in het verbreden van jouw horizon. De gemiddelde kostenbesparing door OOSIX is momenteel 30%, dus die 2 minuten zijn waarschijnlijk de moeite waard.

Klantenservice

Er zijn onderzoeken die verschillende aspecten meenemen om zo tot de beste klantenservice te komen. Zo is het bij te houden hoe lang de gemiddelde wachttijd is, hoe vaak je in de wacht wordt gezet, hoe vaak je wordt doorverbonden en hoe klantvriendelijk en deskundig je geholpen wordt. Maar hoe kort een wachttijd of gesprek ook is, het blijft verloren tijd en energie. Tijd en energie die OOSIX uit handen neemt zodat jij of jouw medewerkers deze kunnen besteden aan datgene waar jij geld mee verdient.

Is de OOSIX telecommanager iets voor ons?

Het internet staat vol met klachten en ergernissen met betrekking tot onder andere providers, reparaties en schadeafhandeling door verzekeringen. Als wij door die klachten heen lopen zien we dat klanten soms dagen bezig zijn om een reactie te krijgen en daarbij zelf achter het antwoord of de oplossing aan moeten. Laten we voorop stellen dat het gelukkig heel vaak goed gaat. Maar het zal je maar overkomen. Wat doet dat met jou en jouw organisatie. De ellenlange tijd en ergernis die voorbij gaat wanneer je een issue hebt met de daarbij horende contactmomenten, correspondentie en het zelf bewaken van de voortgang.

Waarom zou jij je hier mee bezig moeten houden? Is het niet fijner om dit werk uit handen te geven wanneer zich een dergelijke situatie voordoet? Als je dit door de telecom manager van OOSIX laat doen, doet hij ook gelijk jouw facturen analyseren en rapporteert dit aan jou. Check voor meer informatie onze telecommanager

(*een bedrijf dat niet over een eigen mobiele netwerk beschikt, maar onder een eigen merknaam telefonie producten verkoopt en daarbij gebruik maakt van het netwerk van een andere GSM operator)

STAY CONNECTED

Updates