Blog

October 11, 2021

Het abracadabra van vakjargon

Vakjargon is soms best grappig maar vaak ook onnavolgbaar. Om problemen daarbij te voorkomen zijn wij graag jouw telecommanager. Wij regelen en verzorgen al jouw telecom, vast en mobiel.

Ik kwam laatst een website tegen waar veel vakjargon uit de ICT werd uitgelegd. Van al die afkortingen klapperden eerst m’n oren, en daarna kreeg ik er een glimlach van op m’n gezicht. Totdat ik me bedacht dat ik me er ook wel eens schuldig aan maak.

Gewoon voor de lol

Hoe het met het vakjargon in jouw wereld zit weet ik niet, maar in die van de Informatie en Communicatie Technologie (ICT dus) zijn er nogal wat termen en afkortingen die voor een leek waarschijnlijk best grappig zijn. Ik zal er een paar noemen: PPPoE, MOSFET, BGP, PICNIC en twee echt leuke vond ik RIP en SOA. Die laatste twee zijn dus echt heel wat anders dan zoals ze normaal gesproken worden gebruikt. RIP staat hier voor Routing Internet Protocol (dus niet voor Rest In Peace) en SOA is geen seksueel overdraagbare aandoening maar State Of Authority. Eéntje die je wellicht wel kent is die van Voice over Internet Procotol (VoIP). Die leg ik even aan je uit.

Bellen over het internet

VoIP is niets meer dan bellen met een vaste lijn via het internet. Daarmee bel je naar contacten over de hele wereld tegen een lager vast maandbedrag. Daarnaast kan je ook andere vormen van communicatie op één en hetzelfde apparaat bundelen. Bijvoorbeeld je voicemail en e-mail. Dat is best handig natuurlijk. Het nadeel van VoIP is dat je bij een stroomstoring geen telefoonverbinding hebt en het gevoeliger is voor wifi storingen.

Foutje, bedankt

Over het algemeen is VoIP heel prettig natuurlijk. Maar wat nou als er aanpassingen in je centrale moeten worden gedaan, als er een update moet worden geïnstalleerd of als je adresboek moet worden aangepast. Hoe werkt dat dan. En ga je dat zelf doen, met het risico op storingen? De kans dat er iets fout gaat is er altijd met het gevolg dat je bereikbaarheid niet meer optimaal is.

Toch een PICNIC

Ik kom er toch even op terug; een PICNIC. Dat staat in de ICT voor Problem In Chair, Not In Computer. Oftewel, de betrokken medewerker snapt het niet, want de fout zit ‘m niet in het apparaat. Dat kan jou ook gebeuren natuurlijk. Geeft niks. Veel verstandiger is het dus om ook voor je vaste telefonie Oosix jouw telecommanager te laten zijn. Wij regelen het allemaal voor je, eventueel in de wolken (de cloud dus). Ik beloof je dat we geen jargon zullen gebruiken. Stay connected.

STAY CONNECTED

Updates